Search This Blog

Wednesday, April 13, 2011

Kasaus aloitettu




Ikkunat saatu paikoilleen hirveän taistelun jälkeen. Tuulilasin laitoin yksin, mutta sivulasit, varsinkin noi jotka aukeaa, oli yhtä tuskaa kaksistaankin.

Myös ääni- ja lämpöeristeet asennettu koko autoon. Pellissä kiinni bitumi/alumiini levyt ja niiden päällä vene/ajoneuvokäyttöön tehty 30mm vaahtomuovi/alumiini levy. Nyt kun kylkä koputtaa, kuuluu vain vaimea kumaus.



Seuraavaksi alustasarja ja ecun uusi syöttöjohdotus.

Monday, April 04, 2011

Viikonloppu maalamossa, ei mennyt kaikki putkeen

Maalauskeikka alkoi ihan suunnitelmien mukaan. Auto vietiin maalaamolle perjantai iltana ja valmistelut aloitettiin La. iltapäivällä.
Kaikki meni hyvin Sunnuntaihin asti. Teimme lopullista puhdistusta, kun Erno havaitsi pienen, noin 5mm halkeaman kuskin kyljen isossa saumassa. Päätin tarkistaa halkeaman ja kaivoin sitä pakkelilastan kärjellä. Halkeaman reuna oli irtonainen kun sitä nosti, joten päätin poistaa lohjenneen kohdan,,,,,, noooh, irtonaista maalipintaa olikin sitten koko kyljen matkalta. Olin maalannut auton 1k hiontavärillä n. 5 vuotta sitten, ja kuten nyt olemme oppineet, 1k värit eivät sovi metallihohtomaalien kanssa yhteen. Kuvassa on koko "virheetön" multivanin kuskin kyljen maalipinta lastuina lattialla.
Tuossa kohtaa oli noin 5mm halkeama josta kaikki lähti

Tästä lähes virheetön multivanin maalipinta halvalla


Shokista toivuttua, Elvis purilaisten ravitsemana, kävimme hommiin ja raaputimme koko kyljen maalit irti.
Tämän jälkeen hionta ja ohennin pesu.


Sitten kunnollinen hiontamaali.



Hiontaa ja nysväystä.


Ja lopulta noin puolenyön maissa pintaväri ja n. 10 kerrosta lakkaa.



Ei tullut maalipinnasta niin hyvää kuin halusin. Täytyy ottaa vielä kerran uusiksi kesän aikana ainakin pelkääjän kylki.

Loppuun vielä kuva uskollisesta sotaratsusta, I loove my GTi


Lakka kuvia ei valitettavasti ole kun virta oli kuvaajasta loppu

Ihan oikeasti ****tti.

Jäin vielä loppuhuipennukseksi kotimäkeen kiinni Teevitosella (joka on muuten todella surkea etenijä sohjossa)

Friday, April 01, 2011

Lisää pohjatöitä

Innostuin vähän, ja kävin koko auton vielä läpi pitkällä tuella.


Viimeinen kittaus liukuoven pahimpaan heittoon. Kuvassa näkyy myös kaikkien tölkkien ongelmakohta, takalokaren sauman yläosa. Tuo kohta on tehtaalta tullessakin ollut yleensä hieman alloilla johtuen hitsauksen aiheuttamasta laajenemisesta. Tässä se on suora:-)

Sama kohta takavinkkelistä.

Tässä vuosirenkaat. Eli kaikki muut paitsi alkuperäinen on minun maalaamiani. Kuvassa näkyy syy miksi etuosa maalataan uudestaan, se on se pieni vaalea täplä tuon isomman valkoisen alueen alla. Kiveniskemä joka tuli heti ensireissulla viime keväänä maalauksen jälkeen.

Totta puhuakseni ongelmana oli myös 1k. hiontamaali joka alkoi oireilemaan joissain kohdin. Nyt on kaikki epäilyttävät kohdat otettu auki.

Tässä kuvassa näkyy myös alkuperäisen BLUESTAR tarran U:n kohta, oli tarrojen kohdat eri tasossa kuin maali.

Tavoitteena tehdä suomen suorin tölkki, on tämä ainakin suorempi kuin tehtaalta tullessaan.

Thursday, March 31, 2011

Hionta alkoi

Aloitimme hionta urakan.


Liukuoven häiritsevät heitot on nyt korjattu, ja koko auto matataan.
Samoin edessä oleva yksi kivenisku on korjattu.



Maalaamoon olisi tarkoitus mennä lauantaina ja pinta pitäisi ruiskia sunnuntain aikana.

Sunday, March 27, 2011

Bluestar siirretty talliin pohjien tekoa varten

Saimme vihdoin siirrettyä auton talliin pohjien tekoa varten.
Toisen kyljen mattaus aloitettu. Teemme samalla kiillotusainetestejä, joten auto on jonkin aikaa pohjapajalla.


Nostokattoon kuuluva etuosa on jo hiottuna ja epoksimaalattuna odottamassa lopullista väriä. Maalaus tarkoitus tehdä 2vk. sisään.

Sisustan loputkin osat toimitettu ompelijalle, päästään kasaamaan jo ennen maalausta.

Myös uusi alusta saapui Englannista, kiitokset Brianille Brickwerksiin, hyvältä näyttää.

Monday, June 21, 2010

Eikä siinä vielä kaikki Torpista

Tässä vielä poimintoja kännykän syövereistä.
More pictures from Bug Run 2010









Vielä muutamia kuva Bug Runista. More Bug Run 2010 pics


Samppa piirtää tylsistyneelle Mikalle tehtävää.
Samppa is drawing a task for bored Mika.

Emil ottaa rennosti palkintojenjaossa, huomatkaa hieno Ratataksi paita:-)
Emil takes it easy, notice the Racetaxi t-shirt

Emil päikkäreillä yläkerrassa
Emil taking a nap in upstairs

Kokki(tee)kolmonen kokkaa ja paikallislehden toimittaja haastattelee.
Cook is making a gourmet dinner.

Poijjaat syömässä. Pentisolin salkkugrilli toimi erinomaisesti, RIP, itsetuhoinen grilli päätti loikata kattotelineeltä moottoritiellä, onneksi ei saanut vietyä mukanaan Audi Q7 joka sai väistettyä täpärästi.
Kiitos Tomille kuvista
Kids are eating. Our small brief case model grill was working really well. It wasn't happy though, it commited suiside on freeway and allmost took Audi Q7 with it. Lesson learn about how to strap your belongins to roof rack.

Wednesday, June 16, 2010

Bug Run takana


Torppi vihdoin takana. Matka ei nyt varsinaisesti sujunut ihan suunnitelmien mukaan, mutta tulipa tehtyä.
Auto rupesi pitämään ääntä jo ennen lohjaa. Epäilin äänen lähteeksi juuri vaihdettua takapyöränlaakeria joten kävimme mennessä ostamassa Lohjan motonetistä uuden laakerin ja työkalut sen vaihtamiseen. Ei keretty kuitenkaan vaihtaa sitä kun oli niin kiire laivalle. Matkalla oli aikaa analysoida vikaa ja päädyin siihen että äänen aiheuttaja olisikin vetonivel. Onneksi kaveri joka oli valmiiksi Turussa, saatiin käymään Motonetissä hankkimassa vetonivel ja laatikkoon öljyä.
Noh, kolinoista ja öljyvuodosta huolimatta pääsimme Mantorppiin epävakaisessa säässä.
Bur Run finally behind us. Wasn't easy trip as Bluestar kept having problems along the way. Gearbox was having noises and leaked the oil, header cracked allmost loose and engine wasn't working as it should (lambda broke because of the cracked header)


Torppi olikin sitten hieman muuttunut viime käynnistä, suurin osa autoista oli vesijäähdytteisiä, suuri osa tosi hienoja mutta häiritsevän paljon myös ihan luokattomia raatoja. Olihan tuolla myös ilma-autoja, vielä jos olisi ollut kelit semmoiset että olisi viitsinyt kierrellä katselemassa.

Retkitölkki toimi retkeilyvarusteiden osalta loistavasti. Ipanat sai aina yläkertaan leikkimään tai lukemaan kun tarvitsi omaa rauhaa. Samuel tosin tippui kerran yläkerrasta, onneksi ei käynyt kuinkaan.
Camping was great even the weather was really bad. Pop top was just as great that i had thought it would be. You could put kids upstairs when you needed space or privacy. Kids liked to be up there, even though Samppa fell once.


Koko viikonlopun satoi ja tuuli oli ihan tajuton, autokin piti kääntää niin, että tuuli tuli takaa. Muuten tuntui että reimo katto irtoo:-)

Paikalla oli hienoja tölkkejä, kuten muitakin pakuja, mieleenpainuvin oli vihreä ilmatölkki ilmajousituksella. Samoin 91000km ajettu Westfalia Atlantis oli upea.

Syy miksi meinattiin myöhästyä laivasta näkyy tuossa
Here's the reason why we allmost missed the ship.

Tuomaristo päätti että mun Bluestar oli hienoin Transporter eli T3-T5
Ihan kiva, tää on just semmonen mitä mä olen aina halunnut, siis tää auto:-) Pokaalikin on kiva
My Bluestar won the Transporter class (T3 to T5) Nice! This is what i allways have dreamed of, i mean this car, throphy is nice too :-)

Monday, May 31, 2010

Kankaan asennus

Jouduin vielä ottamaan sängyn rungon pois, jotta sain katon kankaan paikoilleen.
Katto kankaan asennus oli juuri niin hankalaa kuin pelkäsinkin. Takaosasta kangas oli jätetty Reimon tehtaalla niin naftiksi, että oli huomattavia hankaluuksia saada se pingotettua listan alle.

Nyt kriittiset paikat on kiinni, ja viimeistelyyn menee vielä ilta.

I needed to take the bed out to get the "tent" fabric assembled. This really was a hard part as Reimo factory haven't left so much extra material to play with.
Now all the critical parts are in, and i can continue to finish the job.

katon sisäverhouksen trimmausta


Katon reiän reunat pehmustettu ajoneuvohuovalla.
Edges of the hole are trimmed with soft automotive fabric.

Reimon oma reiän viimeistely lista on niin karun näköinen, että päätin tehdä tän mieluummin orkkis verhoilulla.
Reimos own trim for the edge was so ugly that i decided to trim it with original roof fabric.

Tässä huono kuva reiästä ja sisäkaton verhouksesta
Picture of hole and roof upholstery

Saturday, May 29, 2010

Äänieristettä

Seinissä on ensin dynamat ja sitten 30mm solumuovi/kumi/folio eriste



Tähän laitan kuvan takaluukusta joka ei enää äänieristyksen jälkeen jaksa nousta ylösasti, siis laitan sitten kun saan ladattua sen tänne.